مقاله کامل در مورد معاد و بحث های پیرامون آن | ۲۵ ص

مقدمه

تحقیق ما در مورد مساله معاد که از اهمیت زیادی برخوردار است. معاد واژه ی عربی است به معنای رستاخیز یا دوباره برخواستن باور به رستاخیز یکی از اصول دین است مهمترین و حساسترین مسایل دینی و اسلامی بعد از خداشناسی موضوع معاد و قیامت است جریان معاد در زندگی پس از آن میان پیچیده و دشوار است که آرائ متفکران بشری درباره ی آن بیش از آنچه که درباره ی آغاز جهان و مبدا عالم دچار دشواری شده به ابهام و نابسامانی برخورد کرده است زیرا نه تنها مادیون و منکران مبدا عالم پایانی برای جهان قائل نبوده و منکر معادند بلکه برخی از معتقدان به مبدا عالم و مومنان با آفریدگار جهان نیز درباره ی قیامت تردید داشته و آن را نپذیرفته اند و این گذشته از پیچیدگی مسئله معاد نکته ی دیگری که در انکار آن بی اثر نیست.

برخی معاد را تنها جسمانی یا تنها روحانی می دانند معاد یکی از اصول دین اسلام و حدود یک سوم آیات قرآن کریم درباره ی معاد و مسایل پیرامون آن است اعتقاد به این اصل نقش مهمی در رفتار مسلمانان و میل آنان به نیکوکاری و دوری از کارهای ناشایست است.

در این تحقیق کوشیده ام معاد را از دیدگاه اریان مذاهب مختلف بررسی کنم تا برای تمامی خداپرستان سودمند باشد و نسل های جوان بتوانند در برابر ملحدان و منکران رستاخیز به مقابله ی علمی بپردازند و از آسیب های اعتقادی مصونیت پیدا کنند.

معاد یا رستاخیز

تو پنداری جهانی غیر از این نیست زمین و آسمانی غیر از این نیست چه آن کرمی که در سیبی نهان است زمین و آسمان او همان است معاد پنجمین و آخرین اصل از اصول پنجگانه اعتقادی است که هر صاحب ایمانی به مبدأ هستی باید نهایت سیر خود را در راه خدا بشناسد و پس از یقین به وجود سرایی غیر از سرای دنیا، برای ورود به آن سرا توشه گرفته و آماده گردد.

۱- معاد چیست؟

« معاد» در لغت به معنای بازگشتن میباشد.

دراصطلاح اصول دین « معاد» به معنای بازگشت روح انسانی است به همین بدن مادّی پس از مرگ.

مقاله کامل در مورد معاد و بحث های پیرامون آن | 25 ص

اعتقاد به معاد به این معناست که:

بعد از آنکه توشط «ملک الموت » روح انسانی از بدن مفارقت نمود و بدن در زیر خاک فاسد گردید تا مدتی – که زمان آنرا خداوند متعال میداند و نیز کسانی که خداوند به آنان اخبار فرموده است – اوضاع این جهان سیر عادی خودش را می نماید، و ارواح انسانی که از بدنها مفارقت کردهاند در مکانی بنام «برزخ ) ساکن هستند، اگر مؤمنند در ناز و نعمت و سرور، والاً در عذاب و اندوه بسر میبرند. پس از گذشت مدتی – که علم آن نزد خداوند متعال است – اوضاع جهان بهم ریخته و بساط آفرینش این جهان برچیده می شود، اجسام آسمانی و زمینی همه پراکنده و بر هم ریخته و در هم پیچیده می گردد، دستگاه برزخ نیز برچیده می شود، تا مدتی که خدا داند – و در حدیثی چهارصد سال فرموده اند – سکون و سکوت برقرار است.

سپس خداوند متعال جانداران را زنده می کند، و آنان را بر روی زمین که با ضمیمه اجسام آسمانی گسترش یافته و پستیها و بلندیهایش مسطح گشته و به نام محشر و عرصات قیامت نامیده شده، قرار می دهد تا عدالت کلیه درباره آنان انجام شود. انسان با همین جسم دوباره زنده می شود، یعنی ذرات پراکنده جسم هر انسانی از لابلای دیگر ذرات جمع آوری شده و در شکم زمین که در آن هنگام در حکم شکم مادر است ترکیب می گردند و همان کالبدی که در دنیا داشت تشکیل شده و روحش به آن کالبد دمیده می شود، سپس زمین شکافته شده و مردگان سر از قبر بیرون میآورند و با همین جسمی که در این عالم داشته اند وارد صحرای محشر می گردند.

در این هنگام جریان حساب، کتاب، سؤال، میزان، شهادت، شفاعت، مغفرت، صراط و دیگر اموری که قرآن بدان ها ناطق است درباره اش انجام گیرد.

کارگزاران امور محشر فرشتگان هستند که به امر و اذن خداوند متعال به امور مربوط به بندگان رسیدگی می کنند، و پس از رسیدگی به اعمال مؤمنین در بهشت جاویدان و غیر مؤمنین در جهنم همیشگی وارد خواهند شد، و البته هر یک از بهشت و جهنم دارای مراتبی است، هرکس به حساب رتبه ای که دارد در آنها جای می گیرد.

و باید دانست که طبق روایات متواتر که شیعه و اهل سنت در کتابها آورده اند حکومت آخرت به اذن پروردگار متعال بدست محمد و آل محمد ( صلوات الله علیهم اجمعین ) است، چنانچه حکومت دنیا پس از ظھور حضرت صاحب الامر (علیه السلام) به دست آن سروران می باشد.

و نیز بر طبق روایات بسیار زیاد و غیر قابل انکار – که در کتب شیعه و اهل سنت مذکور است – بهترین سرمایه جهت رفع مشکلات زندگی پس از این جهان و وصول به سعادت جاوید، معرفت و محبت و ولایت نسبت به رسول خدا(صل الله علیه و آله وسلم) و خاندان طاهرینش علیهم السلام و بغض نسبت به دشمنان و ظالمین به آنها و غاصبین حقوقشان می باشد، و اثبات این مطلب با مراجعه به کتابهای تفسیر، حدیث،تاریخ و رجال فریقین به آسانی میسر می باشد.

در روز قیامت نفس مؤاخذه می‌شود و نه قوای نفس.

به همین خاطر نفس از قوای خود می‌پرسد که چرا علیه من شهادت می‌دهید و اعضای او پاسخ می‌دهند که خداوند ما را به نطق واداشته‌است.  نظام آخرت کاملترین نظام امکانی است که هر کس ب گنجایش وجودی خود هر چه را اراده نماید و بخواهد بی درنگ و بدون شرط به وجود خواهد آمد

 

۲-۱- استدلال قرآن بر معاد

دو نوع استدلال در قرآن هست یک نوع استدلال بر معاد، بر اسا توحید است که قرآن می گوید ممکن نیست خدا خدا باشد ولی معادی نباشد، یعنی اگر معاد نباشد خلقت عبث است این خودش یک استدلال است.

قرآن خواسته روی این مطلب استلال کند: «أفَحسَبتُم أنّما خَلَقناکُم عَبَثَاً و أنَّکم إلینا لا تُرجعُون»( ۱ ) البته ما روی این استدلال ها بعدا بحث خواهیم کرد ولی حالا این مدعای خودامن را که «معاد از اصول دین است» می خواهیم بگوییم روی چه حساب است قرآن در واقع این طور می گوید: یا باید بگویید خدایی نیست، پس خلقت و آفرینش عبث و باطل و بیهوده است و دنبال حکمت در خلقت نباید رفت و مانعی نخواهد داشت که خلقت بر عبث و بیهوده باشد و یا اگر خدایی هست که جهان را آفریده است معادی هم باید باشد معاد متمم خلقت است، مکمل خلقت است، جزئی از خلقت است که با نبودن آن خلقت ناقص است خلقت عبث و بیهوده است.

۳-۱-  دلیل نخست : صیانت آفرینش از بیهوده بودن

یکی از سوال هایی که هر انسانی با آن روبرو می شود آن است که هدف از آفرینش چیست و انسان برای چه آفریده شده است؟ انسان الهی چون فضل خداوند صبحان را مبرای از بحث و بیهودگی می داند. البته نه بدین معنا که خداوند در کار خود غرضی داشته باشد که دست یافتن به آن برای او کمال محسوب می شود، بدین معنا که فعل او بدون غایت نیست. در پاسخ به آن از این پرسش می گوید: انسان بیهوده آفریده نشده بلکه برای این آفریده شده که به کمال که در آخرت بدان دست می یابد برسد به گونه ای که اگر آخرت نباشد ایجاد او لغو و باطل خواهد بود.این دلیل را یعنی صیانت فعل خداوند از بحث به سه صورت می توان بیان نمود:

  • معاد و هدف آفرینش
  • معاد و حق مطلق
  • معاد و نظم شگفت جهان

۳-۲- دلیل دوم: معاد قضای عدل الهی است.

لزوم عمل به عدل و پرهیز از فروع حسن و قبح عقلی است که از احکام عقل عملی به شمار می رود. بنابراین کسانی که از انجام کار حسن و پرهیز از کار قبیح را لازم می دانند عمل به عدل را بر هر فاعل مختاری واجب می شمارند خواه آن فاعل یک موجود ممکن باشد و خواه واجب چرا که کار نیک در هر حالی نیک است و هم چنین کار زشت و ناشایسته در هر حال زشت و نا پسند است.

مقاله کامل در مورد معاد و بحث های پیرامون آن | 25 ص

۴ – اهمیت اعتقاد به معاد

انگیزه فعالیت های زندگی، تأمین نیازها و خواسته ها، و نیل به ارزشها و آرمانها، و در نهایت رسیدن به سعادت و کمال نهائی است و چندی و چونی کارها و کیفیت جهت دادن به آنها بستگی به تشخیص اهدافی دارد که تلاش های زندگی برای رسیدن به آنها انجام می گیرد. بنابراین، شناخت هدف نهائی زندگی برای رسیدن، نقش اساسی را در جهت دادن به فعالیتها و انتخاب و گزینش کارها ایفاء می کند.

۵ – اثبات معاد

گفتیم پس از اثبات اینکه معاد امری ممکن است و تحقق آن مستلزم محالی نیست؛ می رسیم به اثبات ضرورت معاد.

یک راه، بیان وحی بود که یادآور شدیم و مستقیم راه همان بود که دریابیم خدا خود ارادهی این امر را فرموده است.

علاوه بر آن، قرآن کریم به برهانهای عقلی نیز اشاره فرموده است؛ از آیاتی که در این زمینه وجود دارد مجموعاً دو استدلال، به دست می آید:

آل عمران / ۱۹۱۱ ))وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ((

و در آفرینش آسمان ها و زمین می اندیشند: پروردگارا این را بیهوده نیافریده ای؛ منزهی (از بیهوده کاری ) ما را از شکنجه ی دوزخ بازدارا

آیه در وصف کسانی ست که علاوه بر توجه به مقام ربوبی؛ تفکر هم دارند و پس از اندیشه در آفرینش جهان به این نتیجه می رسند که آفرینش بیهوده و یاوه نیست. سپس خدا را از بیهوده کاری تنزیه می کنند و از طریق باطل نبودن آفرینش به این نتیجه می رسند که جهان دیگری نیز هست که بهشت و دوزخی دارد و آنگاه از دوزخ آخرت، به خدا پناه میبرند.

رابطه انسان و معاد

این باور جهانی و ریشه دار، از چند جهت با انسان ارتباط دارد: یکی از نظر فلسفه تاریخ، که از ارکان «جهان بینی» به شمار می آید؛ وقتی آدمی به رشد جسمی و بلوغ فکری می رسد، قهرمانان خیر و شر را در کشمکش و نزاع می بیند. در این جدال همگانی و پیکار دایمی و تاریخی، نمودهای فضیلت، مغلوب عناصر رذیلت گشته و باطل غالباً بر حق چیره میگردد، و تاریخ به طور مقطعی به سود ستمگران رخ می نماید. برای وجدان حساس و ضمیر بیدار بشر قابل قبول نیست که خداوندان آزادی و عدالت مقهور و قربانی آفرینندگان شرارت و جنایت گردند و با فرارسیدن مرگ آنان، همه چیز پایان پذیرد، و روزی قرار نباشد به حساب این دو قطب متضاد، رسیدگی شود و «یوم الفصل» (روز جدایی خائن از خادم) فرا نرسد.

نقش ایمان به معاد در زندگی است

ماتریالیستها و هواداران آنها میگویند: ایمان به حیات بازپسین، در امور فردی و جمعی اثرات منفی می گذارد و قدرت تحرک و نشاط را از آدمی سلب کرده و او را به انزوای سیاسی و اجتماعی می کشاند. در این صورت او با اعتقاد به مکافات و انتقام الهی، با استعمار و استبداد نمیجنگد و به امید ورود به بهشت و نجات از دوزخ به ذکر و عبادت میپردازد و از کار و مبارزه دست میکشد و به نیازمندیهای مادی و معنوی زندگی که منشاً تلاش و فعالیت است، بی توجه می شود.

ما با تحلیل و بیان اثرات مثبت و سازنده ایمان به معاد، به این اشکال پاسخ خواهیم داد.

 

این تنها خلاصه ای از مقاله بود با خرید فایل کامل می توانید همراه با جزئیات کامل آن را مشاهده کنید !

پشتیبانی (از طریق تلگرام) : ۰۹۳۹۱۰۷۵۱۰۸

شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ این محصول، همان لحظه قادر به دریافت محصول خواهید بود. این فرایند کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام میپذیرد.جهت پرداخت مبلغ این محصول شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ محصول را پرداخت نمایید.

دریافت فایل بلافاصله پس از پرداخت وجه

قیمت ها را مقایسه و سپس برای خرید اقدام کنید

فقط با پرداخت ۱ هزار تومان

در ۲۵ صفحه

نظرات بسته شده است