ابتکار در بهبود آموزش درس ریاضی از راه تلفیق آن با هنر

چکیده

امروزه با توجه به تسلط رشته ریاضی بر علوم و تکنولوژی جدید ضرورت بیشتری برای یادگیری این علم و فهم و درک قوانین آن حس می شود.

از این رو آنچه معلمان نیاز به دانستن آن دارند، ساده سازی در مفاهیم، تاکید بر مبانی اولیه علم ریاضی و ارائه تمرین ها و مثال های گوناگون است ومهم تر از همه اینها ایجاد انگیزه است و بهترین انگیزه که مخصوصا در یادگیری و علاقه به ریاضی نقش عمومی ایفا می کند بیان ریشه های تاریخی و بیان تارخ ریاضیات در پیشرفت ریاضی می باشد.

 

مقدمه

در میان روش های آموزش ریاضیات ، روش هنری به عنوان یک روش نو و جالب رونمایی می کند . تبیین اهمیت تاریخی هنر و کاربرد آن در فرهنگ های مختلف ، نقش هنر در حیات اعتقادی و فرهنگ اسلامی و بررسی آن از دیدگاه روان شناسی و بالاخره در آموزش ریاضیات هر یک به نوبه ی خود بر کاربرد گسترده ، استمرار و نقش هنر در زندگی فردی و اجتماعی انسان اشاره دارد و ضرورت استفاده ی مناسب از آن را آشکار می سازد .

https://tahgigkon.ir/wp-content/uploads/2018/04/57496370.jpg

 

 

بیان مسئله

انواع هنر همچون ابزار قدرتمندی  هستند که می توانند به رویارو شدن با دشواری های ریاضی به بهترین شکل ممکن کمک کنند . دشواری هایی که هدف از تسهیل آن ها بهبود یاد دهی و یادگیری می باشد . نقش آموزشی هنر نه تنها در بهبود کیفیت فهم مساله بسیار حیاتی و اساسی است  بلکه برای متحول کردن طرز تفکر به شیوه های گوناگون دارای قدرت و ظرافتی است که در سایر موضوعات آموزشی چنین قدرتی را سراغ نداریم .

 

 

اهمیت موضوع

در دوران رنسانس ، نقاشان بزرگ ، ریاضی‌دان هم بودند. آلبرتی (۱۴۷۲ – ۱۴۰۴) نخستین نیاز نقاش را هندسه می‌دانست. او بود که در سال ۱۴۳۵ میلادی ، اولین کتاب را درباره پرسپکتیو نوشت. نقاشان و هنرمندان برای جان دادن به تصویرها و القای فضای سه بعدی به آثار خود ، به ریاضیات روی آورند. بنابراین همه نقاشان دوره رنسانس نظیر آلبرتی ، دیودر ، لیوناردو داوینچی ، ریاضی‌دانانی هنرمند یا هنرمندانی ریاضی‌دان بودند. دزارک که خود ، معماری هنرمند بود به خاطر همین نیاز نقاشان و با اثبات قضیه‌ای که به نام خود او معروف است، هندسه تصویری را بنیان نهاد و بعد از آن رفته رفته اصول بیشتری از ریاضیات تایید شد.

 

یافته های علمی

در واقع تمامی عرصه ریاضیات سرشار از زیبایی و هنر است. زیبایی ریاضیات را می توان در شیوه بیان موضوع ، در طرز نوشتن و ارایه آن در استدلالهای منطقی آن ، در رابطه آن با زندگی و واقعیت ، در سرگذشت پیدایش و تکامل آن و در خود موضوع ریاضیات مشاهده کرد. یکی از راههای شناخت زیباییهای ریاضیات (بخصوص هندسه) آگاهی بر نحوه پیشرفت و تکامل است. جنبه دیگری از زیبایی ریاضیات این است که با همه انتزاعی بودن خود ، بر همه دانشها حکومت می‌کند و جز قانونهای آن ، همچون ابزاری نیرومند دانشهای طبیعی و اجتماعی را صیقل می‌دهد، به پیش می‌برد، تفسیر می‌کند و در خدمت انسان قرار می‌دهد.

 

گرد آوری شواهد یک

سیف اللهی(۱۳۸۴) معتقد است، توصیف وضع موجود یا شواهد ۱، بخش مهمی از بیان مسأله است که به تبیین و توصیف وضع موجود از نظر محقق می پردازد که بیانگر وضع نامطلوبی است. بر این اساس، به منظور مشخص کردن مسأله ی ذکر شده، در اوایل سال تحصیلی جهت گردآوری داده‌ها، از شاخص‌های کیفی و کمّی استفاده نمودم.

 

گردآوری داده‌ها

عوامل موثر در ایجاد اضطراب ریاضی‎ ‎

۱ـ فشارهای والدین:

بدیهی است نقش والدین در اضطراب دانش آموزان از درس و مدرسه بسیار موثر و غیرقابل انکار‎ ‎است.گروهی از پدر و مادرهایی که خود در درس ریاضی ضعیف و کند بوده‌اند این احساس و‎ ‎نگرش خود را به فرزندشان نیز منتقل می‌کنند یا گروهی دیگر نیز با فشارها و توقعات‎ ‎خارج از توان فرزندشان آنان را دچار ترس و اضطراب می‌کنند‎.

۲ـ ‎شیوه‎ ‎آموزش معلمان:

گروهی از معلمان بدون در نظر گرفتن‎ ‎موقعیت ذهنی- روانی دانش آموزان و میزان استعداد‌ها و توانایی‌های آنان، مسائلی‎ ‎برای حل کردن طرح می‌کنند که از عهده بیشتر شاگردان کلاس خارج است. در این گونه‎ ‎موارد، دانش آموزان احساس بی‌کفایتی و ناتوانی می‌کنند و نسبت به استعداد و عملکرد‎ ‎خود بدبین و وازده می‌شوند‎.

 

 

 

  انتخاب راه حل‌ها      

انتخاب چندین راه حل از میان راه حل­های پیشنهادی گوناگون، نیاز به دقّت خاصی داشت. از این رو، به جا و شایسته دیدم، قبل از انتخاب راه حل­ها، بار دیگر اهداف آموزش ریاضی را بررسی کنم. بدون شک، میزان موفقیت و تغییری که در وضعیت موجود حاصل می­شد، بستگی به قدرت و توان اثربخشی راه حل­ها داشت.

بازی با دایره های کاغذی

دایره های کاغذی و از رنگ های متفاوت گزینه ی مناسبی برای بازی کردن کودکان هستند . در واقع کودکان با شکلسازی کردن توسط ان ها به پرورش خلاقیت و هوش انتزاعی خود می پردازند . در این پست چند ایده ی زیبا برای شکلسازی های کودکانه با استفاده از همین کاغذهای دایره ای شکل آمده است که در ادامه این پست می توانید آن ها را مشاهده نمایید .

کاردستی پروانه / شکلسازی پروانه / بازی با پروانه / کاردستی با دایره

آموزش دایره به کودک / تدریس دایره / کاردستی پرنده / کاردستی ماهی

 

تمرین کاشیکاری ریاضی

می توانید در یک ساعت هنر درسی با دانش آموزان در کلاس کار کنید تا هم یک اثر هنری باشد و هم تلفیقی با درس ریاضی برقرار کرده باشید .

برای شروع کار از کودکان بخواهید که مربع چهار در چهار شانزده خانه ای را را به صورت منظم رنگ آمیزی کنند . این مربع در پایان همین پست برای ذخیره و دانلود در سیستم شما قرار داده شده است . هنگام رنگ آمیزی سوالاتی را از دانش آموزان در خصوص اشکال هندسی بپرسید .

معرفی پرگار با نقاشی به کودکان

برای دلچسب کردن آموزش و همچنین ایجاد رابطه ی عاطفی بیشتر بین درس ریاضی و هنر توصیه میکنیم ادامه را به عنوان روشی از تدریس در کلاس دنبال کنید .

آموزش همراه با بازی طرفداران زیادی بین مربیان و متخصصانی دارد که با کودکان سر و کار دارند . اینجا قصد معرفی یک شیوه ی بسیار جذاب برای تلفیق ریاضی و هنر در معرفی یکی از وسایل کمک اموزش درس ریاضی به نام پرگار داریم .

 

 

توصیف وضع مطلوب (شواهد۲)

همانطور که در بخش توصیف وضع موجود اشاره شد، دانش­آموزان در اوایل سال تحصیلی علاقه­ای به درس ریاضی و فعالیت­های مربوط به آن نداشتند و این امر تأثیر منفی در نتایج ارزیابی درس یاد شده گذاشته بود. اما در این قسمت یعنی وضع مطلوب که مربوط به پایان سال تحصیلی یاد شده و پس از اجرای راه­حل­ها می­باشد

ب. شاخص‌های کمّی وضع مطلوب

برای تعیین وضع مطلوب از اعداد و ارقام نیز استفاده شد که در این قسمت در قالب شاخص‌های کمّی به شرح زیر ارائه می‌گردد:

از بررسی پاسخ دانش­آموزان به سوالات مصاحبه و بررسی یادداشت‌های روزانه خودم در طول زمان اجرای طرح و با استفاده از روش مشاهده ی باز، از فعالیت‌های دانش‌آموزان، به افزایش علاقه­مندی آنان به درس ریاضی و ارتقای سطح ارزیابی فراگیران در درس یاد شده پی بردم. زیرا از مجموع ۲۶ نفر دانش­آموزان مورد مطالعه، پس از مصاحبه با آنان معلوم شد۱۰ نفر علاقه­مند به یادگیری مفاهیم ریاضی شده­اند.

 

 

این تنها خلاصه ای از مقاله بود با خرید فایل کامل می توانید همراه با جزئیات کامل آن را مشاهده کنید !

شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ این محصول، همان لحظه قادر به دریافت محصول خواهید بود. این فرایند کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام میپذیرد.جهت پرداخت مبلغ این محصول شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ محصول را پرداخت نمایید.

  • دریافت فایل بلافاصله پس از پرداخت وجه
  • فقط با پرداخت ۲ هزار تومان
  • 44 صفحه
  • با فرمت word

نظرات بسته شده است