آشنایی با قسمت های مختلف خودرو و موتور | ۱۸ص

2

آشنایی با قسمت های مختلف خودرو

خودرو مجموعه ای از قطعات طراحی شده مختلف می باشد که با نظم خاص و در ارتباط با یکدیگر طوری کنار هم قرار گرفته اند که هدف مورد نظر را تامین نمایند بنابراین وقتی به شکل ظاهری ان نگاه می کنیم فقط تعدادی قطعات فلزی ثابت و متحرک مانند لوله ها و بست ها و قطعات متحرک لاستیکی و فلزی و غیرو نظر ما را جلب می کند.

به طور متوسط ۱۳۰۰۰ قطعه مختلف در یک اتومبیل معمولی وجود دارد که حدودا ۱۵۰۰ قطعه ان متحرک بوده با شرایط خاص و با تلرانس خیلی کم که به ۰٫۰۱ میلیمتر یا حتی کمتر نیز می رسد با یکدیگر کار می کنند حدود شصت ماده مختلف از فولاد و فلزات رنگین گرفته تا مقوا و نایلون و غیره در یک خودرو بکار گرفته شده است قسمت های مختلف خودرو را می توان در هفت گروه اصلی تقسیم بندی کرد.

khodro 2 - آشنایی با قسمت های مختلف خودرو و موتور | 18ص
سیستم تولید قدرت

در این واحد یا همان موتور انرژی شیمیایی بنزین به انرژی مکانیکی تبدیل می شود

در موتور حرارت ناشی از سوختن هیدروکربورها به بالاتر از ۷۰۰ درجه سانتیگراد می رسد که به علت بازده مفید سیستم حدود یک چهارم حرارت تولید شده به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و بقیه به صورت انتقال حرارت به محیط گرم کردن اب و خروج گازهای حاصل از احتراق از اگزوز تلف می شود در یک موتور حدودا ۱۲۰ تا ۱۵۰ قطعه متحرک وجود دارد که نیاز به روغنکاری دارند تا بتوانند بدرستی وظیفه خود را انجام دهند با وجود این عمر مفید یک خودرو به طور متوسط ۸ سال کار و یا پیمودن ۱۵۰۰۰۰ کلیومتر مسافت است.

 

سیستم انتقال قدرت

وظیفه سیستم انتقال قدرت این است که قدرت تولیدی موتور را به چرخها انتقال دهد که سیستم انتقال قدرت شامل قسمتهای زیر است الف : جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت که با ثابت بودن قدرت سرعت دلخواه را در موقعی که مقاومت جاده اندک است و یا گشتاور دلخواه را در موقعی که مقاومت مسیر حرکت زیاد است فراهم می کند.

ب : کلاچ که عامل قطع و وصل قدرت است و قدرت موتور را با گیربکس قطع می کند و امکان تعویض دنده را فراهم می کند باید دانست که برای حرکت در شهرهای بزرگ به ازای پیمودن هر یکصد کیلومتر مسافت بیش از ۷۰۰ بار عمل تعویض دنده یا کلاچ انجام می شود.

 

موتور خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

موتور خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است از جمله سرسیلندر، بلوکه ی سیلندر، محفظه ی میل لنگ و … که ما در این پست قصد داریم با اجزای آن آشنا شویم و وظایف هر قطعه را مورد بررسی قرار دهیم. با اِستِپ هِلپ همراه باشید.

قطعات تشکیل دهنده موتور

 

موتور اتومبیل از قطعاتی با جنس های متفاوت تشکیل شده است. بعضی از آن ها ثابت و برخی دیگر متحرک اند. به طور کلی موتور اتومبیل از این سه بخش اساسی تشکیل می شود که عبارت اند از:
• سر سیلندر.
• بلوکه ی سیلندر.
• میل لنگ و محفظه ی کارتر.

سرسیلندر

♦ سرسیلندر توسط چند عدد پیچ، روی بلوکه ی سیلندر محکم شده است و با یک واشر مخصوص، آب بندی می شود. روی سرسیلندر قطعات مختلفی بسته به نوع موتور نصب می شود.

♦ برای مثال شمع، مانی فولد ها و احتمالاً مجموعه ی سوپاپ، میل اسبک و اسبک ها روی آن قرار می گیرند که در تصویر نشان داده شده است.

♦ در صورتی که علاوه بر موارد فوق میل بادامک نیز روی سرسیلندر باشد (موتور OHC) ممکن است تایپت، دلکو و پمپ بنزین (خودروهای کاربراتوری) نیز به مجموعه ی قطعات سرسیلندر اضافه شوند.

بلوکه ی سیلندر

♦ قطعات بلوکه ی سرسیلندر عبارت اند از: سیلندر، مجاری روغن، محل نصب میل لنگ، مجاری خنک کاری و … .
♦ اگر میل بادامک در بلوکه باشد، محل نصب پمپ بنزین و دلکو در خودروهای کاربراتوری روی بلوکه تعبیه می شوند. در تصویر بلوکه ی موتور ۶ سیلندر V شکل را مشاهده می کنید.

محفظه ی میل لنگ

این قسمت شامل میل لنگ، شاتون، فلایویل، کارتر، پمپ روغن و … است.

اینک با برخی از قطعات موتور آشنا می شویم:

سیلندر: استوانه ای است تو خالی که چهار عملیات سیکل اتو به وسیله ی پیستون داخل آن صورت می گیرد.
پیستون: استوانه ای است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت را انجام می دهد.
رینگ پیستون: حلقه های فلزی ای است که در سر پیستون قرار گرفته و قسمت بالا و پایین سیلندر را نسبت به هم آب بندی می کند.

شاتون: اهرمی است که از یک طرف به پیستون متصل شده و نیروی حاصل از احتراق را به میل لنگ منتقل می کند.
گژن پین: میله ای کوچک است که اتصال شاتون به پیستون را میسر می سازد و به صورت مفصل عمل می کند.
Engine cooling systems1 - آشنایی با قسمت های مختلف خودرو و موتور | 18ص

با مهم ترین قطعات خودرو آشنا شوید

وقتی که خودروتان دچار مشکل شده و به مکانیک مراجعه می کنید احتمالا مکانیک پس از بررسی و عیب یابی خودرو، به شما بگوید که قطعاتی از خودرویتان باید تعویض شوند، ممکن است نام‌هایی چون آلترناتور، پلوس، میل سوپاپ و یا کالیپر به گوش شما بخورد.

یونیت کنترل سیستم ABS

سیستم ABS مخفف سیستم ضد بلوکه‌ی ترمز و گاها سیستم ضد قفل ترمز نیز نامیده می‌شود. وظیفه‌ی این سیستم جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمز گیری است تا بدین ترتیب پایداری بیشتری به اتومبیل داده و امنیت و ثبات خودرو را در هنگام ترمزگیری تامین کند.

یونیت کنترل ABS در حقیقت مغز این سیستم است و با اطلاعاتی که دریافت می‌کند فرمان وارد عمل شدن ABS را صادر می کند. اطلاعاتی که این سیستم بر اساس آنها تصمیم به فعالسازی ABS می‌گیرد یکی دانستن سرعت چرخ‌ها و دیگری دانستن فشار ترمز است.

این سیستم از طریق سرعت گردش چرخ می‌تواند تشخیص دهد که چرخ قفل شده است یا خیر، و سپس در صورتی که قفل شدن چرخ را تشخیص دهد اقدام به باز و بسته کردن متناوب سوپاپ برگشتی می‌کند. در صورتی که یونیت ABS دچار مشکلی شود یک چراغ نارنجی یا زرد رنگ ABS در نشان دهنده های خودرو روشن خواهد شد.

البته یونیت کنترل معمولا آخرین چیزی است که خراب می‌شود و در بیشتر اوقات، این سنسور سرعت چرخ و یا سنسور فشار ترمز است که نیاز به تعوض پیدا می کند. به هر حال اگر یونیت ABS  خودرو دچار مشکل شود باید توجه داشته باشید که این یونیت گرانقیمت بوده و هزینه‌ی زیادی را بابت تعویض آن متحمل خواهید شد.

کمپرسور کولر

 

متداول‌ترین مشکلی که در سیستم کولر خودرو پیش می‌آید بروز نشتی در مدار کولر است. اگر پس از چک کردن نشتی و حصول اطمینان از عدم وجود نشتی در مدار همچنان کولر خودرو وظیفه‌ی خود را به درستی انجام ندهد آنگاه بهتر است به سراغ کمپرسور بروید.

بیشتر انواع کمپرسورها دارای یک کلاچ هستند که در هنگام نیاز کمپسور را درگیر کرده و در مواقع عدم نیاز کمپرسور را غیر فعال می‌کند. اگر عمر این کلاچ به اتمام رسیده باشد آنگاه می‌تواند سبب از کار افتادن کمپرسور شود.

همجنین بروز ایراد در قطعات داخلی کمپرسور نیز می‌تواند باعث شود که کمپرسور فشار کافی را تولید نکند و افت فشار نیز می‌تواند سبب کارنکردن سیستم کولر شود. به هر حال اگر هر کدام از این مشکلات برای کمپرسور خودرویتان پیش بیاید نیاز خواهید داشت تا آن را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

 

۵  ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که خودروی شما از چه چیزی ساخته شده است؟ در مسابقات اتومبیل‌رانی چه فشاری به آن وارد می‌شود و محدودیت‌های آن هنگام رانندگی آفرود چیست…؟ واقعاً چه موادی برای ساختن آن مورد استفاده قرار گرفته‌اند؟

چیزهای زیادی درباره بخش های تشکیل دهنده خودرو نظیر موتور، گیربکس، صندلی، سیستم های کنترل در سربالایی و سراشیبی و نظایر آن شنیده‌ایم ولی هیچ وقت زیاد به مواد خامی که در کارخانه خودروسازی مصرف شده اند تا این قسمت ها ساخته شوند، فکر نکرده‌ایم.

صنعت خودروسازی از مواد زیادی برای ساخت خودرو استفاده می‌کند از جمله: آهن، آلومینیوم، پلاستیک استیل، شیشه، لاستیک، مواد نفتی، مس، فولاد و غیره. از این مواد برای ساخت اجزایی که حتی به فکرمان هم خطور نمی‌کنند مانند عقربه های روی صفحه تا قطعات بزرگ مانند بدنه موتور یا چرخ دنده های گیربکس استفاده می‌شود.

این مواد ظرف چند دهه گذشته بسیار تکامل پیدا کرده‌اند و پیچیده‌تر، خوش‌ساخت‌تر و ایمن‌تر شده‌اند. با ظهور تکنولوزی های جدید در صنعت خودرو، از این مواد نیز به شیوه های جدیدی استفاده شد. به ماده ای می‌پردازیم که باعث می‌شود خودرو اینقدر سنگین باشد.

 

فولاد

بیشتر وزن خودروهای مدرن به خاطر فولاد است. برای مثال، در سال ۲۰۰۷ در یک خودرو معمولی ۱۰۹۰ کیلوگرم و در یک وانت یا خودروی شاسی بلند حدود ۱۳۶۰ کیلوگرم فولاد به کار رفته بود. در نظر بگیرید که اغلب خودروهای امروزی حدود ۱۳۶۰ و بیشتر شاسی‌بلندها حدود ۱۸۱۰ کیلوگرم وزن دارند… که بیشترش فولاد است!

فولاد برای ساخت شاسی زیرین یا شبکه‌ای به کار می‌رود که اسکلت خودرو را تشکیل می دهد و در صورت تصادف از شما محافظت می‌کند. ستونِ درها، سقف و حتی صفحات بدنه‌ی بیشتر خودروهای امروزی از فولاد ساخته شده‌اند. حتی اگزوز هم از فولاد زنگ‌نزن ساخته می‌شود. در طول این سال ها، صنعت فولاد بسیار رشد کرده است

به همین خاطر امروزه خودروسازها می‌توانند برای قسمت های مختلفی از خودرو از انواع مختلفی فولاد استفاده کنند. این نوآوری‌های  صنعت خودروسازی به حفظ ایمنی شما در جاده کمک می‌کنند.

 

این تنها خلاصه ای از مقاله بود با خرید فایل کامل می توانید همراه با جزئیات کامل آن را مشاهده کنید !

پشتیبانی (از طریق تلگرام) : ۰۹۳۹۱۰۷۵۱۰۸

شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ این محصول، همان لحظه قادر به دریافت محصول خواهید بود. این فرایند کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام میپذیرد.جهت پرداخت مبلغ این محصول شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ محصول را پرداخت نمایید.

دریافت فایل بلافاصله پس از پرداخت وجه

فقط با پرداخت ۲ هزار تومان

در ۱۸ صفحه

فایل word

0/5 (0 Reviews)

نظرات بسته شده است

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A