تـحـقـیـق کـن
تحقیق و مقالات دانش آموزی و دانشجویی

چگونگی مدیریت کسب و کار‌ کوچک

هر صنعتی بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه، استاندارد و معیار خاصی برای تحلیل و ارزیابی دارد. در کسب و کارهای کوچک که اغلب بر پایه میزان سرمایه‌ اندک، فعالیت کمتر و سوددهی بیشتر تعریف می‌شوند، منابع مالی و انسانی نیز متغیر هستند.

در پایان هر سال مالی، آمار و الگوهایی برای بازبینی کیفیت تولید و میزان درآمد ارائه داده می‌شود. این استانداردها برای برنامه‌هایی که در خصوص کمک به توسعه کسب و کار و اصلاح معیارها و سبک‌های مدیریتی‌اند، بهره‌وری را افزایش می‌دهند.

کسب و کار‌های کوچک به طور مستقل فعالیت می‌کنند. هر شرکت یا موسسه‌ای با کمتر از ۵۰۰ پرسنل در این حیطه قرار می‌گیرد. این اندازه رایج‌ترین استاندارد تعریف شده است. در این مقاله مهم‌ترین راهکارهای ایجاد یک کسب و کار کوچک را بررسی می‌کنیم.

چگونگی مدیریت کسب و کار‌ کوچک

منابع انسانی

مدیریت برعملکرد منابع انسانی، جایگاه کارمندان، مسئولیت‌ها و هدایت آنان را در جهت پیشرفت و ارتقای برنامه‌های شرکت تعیین می‌کند. امروزه مدیران سازمان‌ها طرح‌های بلندمدت خود را براساس میزان بازدهی نیروی کار متخصص و انرژی آنان در توسعه اهداف تجاری خویش تنظیم می‌کنند. از این منظر حضور منابع انسانی متبحر و اجرایی‌کردن طرح‌ها، اساس اهداف مدیران سازمانی را تشکیل می‌دهد.

همچنین در همین رابطه انتخاب کارمندان شایسته و ترکیب آن‌ها در قالب زوج‌های کاری، استراتژی‌ای است که بازتاب‌های فوق‌العاده تأثیرگذاری در روند بهره‌وری به جای می‌گذارد.

برخلاف نظام مدیریت سنتی که بیشتر کارکردهای کارمندان را محدود به ارتباط با مشتریان می‌کرد و طبق رتبه‌بندی هر ۴ سال یک بار جایگاه سازمانی آنان را ارتقا می‌داد، در نظام مدرن امروزی، خلاقیت، استعداد، توانایی و قدرت تحلیل کارمندان در مواجهه با بحران‌های غیرمترقبه، آن‌ها را به کارشناســـانی ذی‌نفوذ تبدیل کرده است که این بار نه تنها در جایگاه یک عضو مسـئولیت‌پذیر، در مقام مشاوری با تجربه هر لحظه برنامه‌های آتی سازمان را تحلیل و راهبردهای توسعه را به مدیران یادآوری می‌کنند.

[irp posts=”1239″ name=”مقاله کامل و جامع در مورد بحران آب”]

منابع مالی

آگاهی از میزان سرمایه و نحوه استفاده از آن در هر کسب و کاری باید از نخستین مراحل برنامه‌ریزی، تنظیم و طرح تجاری مشخص شود. به بیان دیگر موقعیت مالی، طرح کسب وکار، حداکثر ظرفیت مالی، نوع محصول، نحوه و شرایط اجرایی‌کردن طرح، موقعیت مکانی و زمانی محل کسب و کار، مشاوران و کارشناسان، اطلاعات آماری و در نهایت برآورد کلی اجرای طرح تجاری براساس همان سرمایه اولیه تنظیم خواهند شد.

در واقع برخورداری از منابع مالی مناسب امکان توسعه و دستیابی به آخرین علوم و فنون را برای مدیران مهیا می‌کند.

همچنین استفاده از سرمایه‌گذاران و دریافت تسهیلات نیز می‌تواند تا حدودی کاستی‌های طرح را جبران کند. اگر بخواهیم از جنبه اقتصادی نیز نقش منابع مالی را ارزیابی کنیم؛ می‌توانیم به افزایش تولید، صادرات و توسعه چرخ‌های تولید ملی اشاره کرد.

چالش در فرآیند تأمین منابع مـالی موجب بروز کاهش عرضه و تقاضا و ایجاد شکاف در برنامه بودجه شده و در نهایت به رکود اقتصادی ختم می‌شود.

با تحول شتابان و همه جانبه جهانی، سازمان‌ها برای بقای خود در محیط رقابتی باید راه‌های نوینی را انتخاب کنند. نوآوری و ایجاد راهکارهای جدید، به مدیران کمک می‌کند تا در پرورش استعدادها و تخصص‌های کارمندان بیش از پیش متمرکز شوند و همواره با به روز کردن معیارهای خود، راندمان توسعه و سبک فعالیت خویش را ارتقا بخشند.

استراتژی

Business paln یا طرح کسب و کار، مهم‌ترین بخش آغاز یک فعالیت است. در واقع ساختارها و بنیان‌های هر کسب و کاری با داشتن قواعد اولیه شروع می‌شود. تجربه کاری مرتبط، تحصیلات، میزان سرمایه اولیه، شناسایی کارشناسان و مشاوران، ایجاد تیم متخصص و درنهایت محصـولی که قصـــد دارید تولید کنید؛ مجموعه طرح کسب و کارتان را تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین راهکارهای آغاز یک طرح کسب و کار کوچک به شرح زیرند:

• مشتریان شما چه افرادی هستند و در چه طبقه اجتماعی زندگی می‌کنند؟

• چه نوع کسب و کاری را قصد دارید آغاز کنید؟

• چه طرحی برای افزایش تولید و توسعه کسب و کارتان دارید؟

• رقیبان شما در این حرفه چه افرادی هستند و چه تدبیری برای مقابله با آنان اندیشیده‌اید؟

شناسایی و بازنویسی اهداف

فهرستی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های خودتان در یک دوره زمانی کوتاه و بلندمدت تنظیم کنید. متناسب با نوع کسب و کار و میزان سرمایه در همان مقطع طرح را تنظیم و برای مشاوره نزد کارشناس ببرید. قطعا یک دوره سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نتایج مطلوب‌تر و سریع‌تری را به همراه خواهد داشت.

یک دوره ۶ تا ۱۲ ماهه برای کسب و کار کوچک و دوره ۲ تا ۵ سال برای کسب و کار بلندمدت پیشنهاد می‌شود. در واقع در این مرحله نیز باید در آغاز انگیزه‌ها و اهداف خودتان را بشناسید و به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

نوشته های مرتبط

• در جایگاه مالک و تولیدکننده محصولی جدید، چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

• تا چه اندازه به موفقیت طرح اطمینان دارید؟

• با چه راهکاری مخاطبان را جذب می‌کنید؟

• آیا به مدیریت بحران و رکود اقتصـــادی اندیشــیده‌اید؟ چه راهکاری را ارائه می‌دهید؟

• طرح و ایده شما تا چه اندازه قابلیت تجاری سازی دارد؟

میزان اطلاعات و آمادگی

بدیهی است که شروع یک کسب و کار جدید خطرهای زیادی را به همراه دارد که البته با برنامه‌ریزی می‌توان احتمال موفقیت را بالا برد. بنابراین بهترین نقطه شروع آن است که نقاط قوت و ضعف خود را در جایگاه دارنده یک کسب و کار بشناسید.

 شخصیت مستقل‌گرا

در صورت شروع یک کسب و کار کوچک ، خودتان باید تصمیم بگیرید که چگونه پروژه‌ها ، برنامه‌ها و زمان خود را مدیریت کنید. در واقع ویژگی‌ای که اغلب افراد خلاق و کارآفرین به آن توجه می‌کنند.

 قدرت ارتباط

ایجاد رابطه‌ای دوجانبه و دوستانه موجب تبادل افکار و اطلاعات خواهد شد. قطعا برای تامین منابع انسانی خود به نیروهای متخصصی نیاز دارید تا روند کسب و کار با حضور و فعالیت آنان هویت پیدا کند. با استفاده از ارتباطات مناسب می‌توانید با آشنایی و ارزیابی راهکارهای مناسب افراد ساعی را برگزینید.

تصمیم‌گیری

صاحبان کسب و کار کوچک باید بر اساس شــرایط مختلف به طور مداوم تصمیم‌های مقتضی را اتخاذ نمایند.

چالش‌ها و هیجان‌های شغلی مستلزم تحمل فشارکاری زیادی هستند. در جایگاه مدیر یک کسب و کار کوچک باید راهکارهای مناسب را بشناسید و آن‌ها را به اجرا درآورید.

سازماندهی منابع

اتخاذ تصمیم‌های مناسب، کنترل کارمندان، تفویض اختیارات و ارزیابی روند کسب و کار در بازارهای داخلی و خارجی به یک سرپرست مجرب و ایده‌پرداز باتجربه نیاز دارد.

به بیان دیگر سازماندهی عبارت است از سامان دادن امور در جهت توسعه الگوهای از پیش تعیین شده و کنترل کیفیت.

اداره یک کسـب و کار مســتقل مشکلات خاص خودش را

به همراه دارد. باید در این عرصه صبور باشید و با تامل، مناسب‌ترین راهکارهای موفقیت را انتخاب کنید.

تخصصی‌کردن کار

تخصصی‌شدن عبارت است از اصول و چارچوبی که طبق آن هر کارمند براساس رشته تخصصی و مهارت خویش موظف به اجرای ماموریت‌های سازمانی خواهد شد. در این بخش مسئولیت‌های هر کارمند تفکیک و طی دوره‌ای خاص به وی تحویل داده خواهد شد. افزایش کارایی، سرعت، توسعه تولید و تعیین اختیارات از محاسن این بخش محسوب می‌شود.

کلام آخر

هرآغازی برای اجـــرایی‌کردن کســب و کارهای مختلف به طرح و برنامه نیاز دارد. ایجاد انگیزه و پیروی از راهکارهای کارشناسان می‌تواند مسیر موفقیت و اصول اولیه را فراسوی مدیران و کارآفرینان قرار دهد.

طرح‌های کسب و کار با توسعه فناوری تغییر می‌کنند تا کاربردی‌تر شوند. منابع انسانی نیز با توجه به نیاز بازارهای تجاری و توسعه علوم مختلف متحول و تخصصی‌تر می‌شوند. در این فرآیند به روز بودن و آگاهی از اطلاعات مختلف ابزاری جامع در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا با تبیین و شناسایی راهکارهای سازنده راندمان تولید و بهره‌وری را افزایش دهند.

 

پاسخ بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.