تـحـقـیـق کـن
تحقیق و مقالات دانش آموزی و دانشجویی

پیشنهادهایی برای حفظ زیستگاه های طبیعی و جانداران

حمایت از طبیعت

به منظور حفاظت از طبیعت می توان روش های زیر را انجام داد: حمایت قا نونی از انواع موجودات،حمایت قانون از محل های ویژه،فضاها،پارکها ،حفاظت گاههاو…خرید زمین به عنوان یک سلاح قدرتمند وگران قیمت توسط سازمان حفاظت محیط زیست. قوانین جالب توجهی در زمینه های مختلف مربوط به محیط زیست پایه گذاری شده است.که اگر این قوانین به نحو احسن اجرا شوند ومیان مجریان قوانین همکاری وهماهنگی وجود داشته باشد،می توان تاحدودی به حفظ محیط زیست امیدوار بود از جمله:قوانین ۱۹۶۱و۱۹۸۰در مورد آلودگی آب،۱۹۷۵در مورد فضولات ۱۹۸۵در مورد کوهستان ،۱۹۸۶در مورد ساحل دریاها،۱۹۸۷درمورد خطرهای جدی دیگر.به همراه وضع قوانین ،باید به مردم آموزش واطلاعات لازم داده شود تا احترام به محیط زیست از طریق آموزش به آنها القا شود.

کشورهای متحده آمریکا وآلمان ۶۰%از تحقیق جهانی در زمینه محیط زیست را به خود اختصاص داده اند ودر سطح اروپا بسیاری از برنامه های جامعه اقتصادی در مورد محیط زیست است .این میزان تحقیقات بسیار ضعیف است ونیاز به تحقیقات بیشتری در سطح جهانی دارد. فرمول”زمین یکی است ولی جهان چنین نیست” به ما یادآوری می کند که باید بین مردم کل جهان همکاری وهماهنگی لازم ایجاد شود تا همه بتوانند از این مکان مشترک یعنی زمین بهره ی کافی ببرند که به لطف خدا این ضرورت همکاری بین المللی از آغاز قرن ۲۱تشدید شده است.

حفظ جانداران

بخش عظیمی از کره زمین در گذشته های دور پوشیده از جنگلهای سر سبز بوده است . جنگل های پر باران استوایی به دلیل وضعیت آب وهوایی خاص خود بسیار غنی بوده ودارای اکوسیستم پیچیده ای می باشند ودر حال حاضر انواع گونه های گیاهی وجانوری موجود در این مناطق بیشتر از تمام زیستگاهها ی دیگر جهان می باشد.

امروزه با افزایش جمعیت انسان برای کشاورزی ،راه سازی،ساختمان سازی و… به قطع درختان این جنگل ها پرداخته ومنجر به نابودی این مناطق می گردد ،محافظت از حیات وحش به منظور تضمین آینده،وظیفه تمام مردم جهان است که خوشبختانه در این مسیر گامهای مثبتی برداشته شده است. در سال ۱۹۹۲بیشتر ملتهای جهان پیمان همکاری های دوجانبه ای را امضا کردند که از نابودی گونه های گیاهی وجانوری جلوگیری می کند .بسیاری از این کشورها قبلا” توافقنامه ممنوعیت تجارت گونه های در معرض خطر را امضاءکرده اند .

برای حفظ گونه ها ی در حال نابودی باید روش زندگیمان را عوض کنیم ودر عمل (نه تنها حرف)به محافظت وحمایت از حیات وحش بپردازیم.

زیست‌گرایی

پیشنهادهایی برای حفظ زیستگاه های طبیعی و جانداران

فرضیه «زیست‌گرایی» در کتابی با همین نام (Biophilia) که در سال ۱۹۸۴ به چاپ رسید، توسط ادوارد ویلسون (E.O.Wilson)، زیست‌شناس دانشگاه هاروارد، برای توصیف عشق و علاقه ذاتی ما به طبیعت و تنوع زیستی مطرح شد. به عقیده ویلسون نیاز انسان به طبیعت قابل مقایسه با حیرت دینی یا احترامی است که برای شاهکارهای هنری یا موسیقی قائلیم. وقتی می‌شنویم یک اثر هنری سوخته یا بنایی باستانی تخریب شده، قلب‌مان می‌گیرد.

با این همه ساخت کوچک‌ترین و ساده‌ترین حشره نتیجه فرایندی بسیار طولانی‌تر از آفرینش هر اثر هنری مثل یک نقاشی، تندیس یا قطعه موسیقی است. اگر فرضیه زیست‌گرایی درست باشد

استدلال محکمی است برای حفاظت از تنوع زیستی. آنگاه زیستگاه‌های طبیعی که در روند بیگانگی ما از طبیعت نابود می‌شوند و گونه‌هایی که از دست می‌روند، فقط بخشی حیاتی از سلامت زمین در بلندمدت را به خطر نمی‌اندازند، بلکه بخش مهم و جانشین‌ناپذیری از سلامت روانی و معنوی ما را نیز برای همیشه نابود می‌کنند.

توصیه هایی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست :

۱- عدم استفاده و یا کاهش استفاده از فرآورده های خطرزا و مسموم در مصارف خانگی و تجاری

۲- مهار ریختن پس مانده های فرآورده های شوینده، رنگهای شیمیایی،حلالهای شیمیایی و سموم آفت کش های مستعمل

۳- تشویق اصناف در تقبل مسئولیت در قبال محیط زیست

۴- اطلاع عموم مردم از برنامه ها در حفاظت از محیط زیست و ارتقای آنها

۵- گزارش تخلیه غیر قانونی زباله و تخطی از مقررات

۶- جلوگیری از قطع بی رویه درختان ونابودی جنگلها ومراتع.

۷- جلوگیری از شکار بی رویه جانوران ، آبزیان و…

۸- مراقبت از آبها وجلوگیری از آلودگی منابع آبی(رودخانه ها،دریاهاوسایر منابع)

۹- تفکیک زباله هااز هم(کاغذ-پلاستیک-مواد یکبار مصرف و…)وبازیافت پس مانده ها

۱۰- جلوگیری از تولید زباله وآموزش درست مصرف کردن

۱۱- اسراف نکردن در منابع طبیعی مثل نفت ،گاز،آب و..

۱۲- کاهش استفاده از اسپری ها که باعث تخریب لایه ازن می شوند.

۱۳- جلوگیری از آلودگی هوا مخصوصا” در شهرهای بزرگ با آموزش فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه

۱۴- جدی گرفتن پیام مسئولین برای حفاظت از محیط زیست

۱۵- اجرای طرحهای آموزشی برای فرهنگ سازی

۱۶- اجرای طرحهای همکاری سازمان محیط زیست با سایر ارگانها حتی مدارس در -پاک سازی مراتع،جنگل ها،سواحل دریاها،پارکها و…

۱۷- منابع اصلی آلودگی شناخته شود وفهرستی از مواد آلوده کننده مشخص شود.

منبع : سایت تحقیق کن

پاسخ بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.