شما برای حفظ سلامتی خود چه کارهاییی باید انجام دهید؟

مصرف آب ولرم و لیمو

مصرف ناشتا آب ولرم و لیمو به دلیل قلیایی بودن، در سم زدایی از بدن مفید است و به حرکت روده ها کمک می کند. علاوه بر آن انرژی بدن را نیز افزایش می دهد.

چای سبز بخورید

علاوه بر آب، چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی ها محسوب می شود. مصرف منظم چای سبز حافظه را تقویت می کند، روند سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و فشار خون را پایین می آورد. همچنین از بوی بد دهان جلوگیری می کند، در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است و به عنوان عامل ضدالتهابی عمل می کند.

از نخ دندان استفاده کنید

این کار نه تنها دندان ها را سالم نگه می دارد، بلکه روی سلامت کلی بدن نیز تأثیرگذار است. در صورت عفونی شدن لثه ها، باکتری موجود در دهان وارد خون می شود و به بروز التهاب در تمامی بدن می انجامد.

پروبیوتیک مصرف کنید

سلامت کلی بدن در گرو عملکرد صحیح سیستم گوارشی است. راه تقویت باکتری روده، مصرف روزانه مکمل پروبیوتیک است. پروبیوتیک به هضم غذا کمک می کند، برای سیستم ایمنی مفید است و در بهبود خلق و خوی فرد نقش دارد.

نرمش قبل از ورزش

بعضی معتقدند حرکات نرمشی قبل از ورزش، چندان برای بدن مفید نیست. محققان دریافته اند ورزشکارانی که قبل از وزنه برداری حرکات نرمشی انجام می دهند نسبت به آن هایی که نرمش های سنگین انجام می دهند، برای انجام تمرینات ورزشی قدرت کمتری دارند.

از ماده شیمیایی BPA استفاده نکنید

BPA مخفف بیسفنول A است. این ماده شیمیایی در تهیه بسیاری از لوازم و کالاها از جمله شیشه آب و قوطی غذا استفاده می شود. طبق تحقیقات قرار گرفتن در معرض BPA باعث بروز اختلالات در باروری، دیابت و بیماری قلبی عروقی می شود. بنابراین سعی کنید از بطری شیشه ای استفاده کنید و از بطری های پلاستیکی و قوطی های فلزی استفاده نکنید.

از پوست مراقبت کنید

پوست، بزرگ ترین عضو بدن است و همانند دیگر اعضای بدن باید به خوبی از آن مراقبت شود. از این رو به طور منظم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، از مصرف لوازم بهداشتی حاوی سدیم لاریل سولفات یا سدیم لاریل سولفیت بپرهیزید. سولفات ها نه تنها رطوبت و مواد محافظتی پوست را از بین می برد، بلکه هنگام ترکیب شدن با مواد دیگر سمی می شود.

از عینک ضد آفتاب استفاده کنید

همان گونه که از پوست محافظت می شود، از چشم ها نیز در برابر نور خورشید باید محافظت کرد. یکی از بهترین راه ها استفاده از عینک آفتابی است. استفاده از عینک آفتابی، از چشم در برابر آفتاب سوختگی، آب مروارید و حتی سرطان پوست محافظت می کند.

از عینک آفتابی با فرم های بزرگ که پوشش کامل می دهد و قابلیت جذب ۱۰۰ درصد اشعه ماورای بنفش دارد، استفاده کنید.

فیبر مصرف کنید

مصرف فیبر برای حفظ سلامت بسیار ضروری است. مصرف فیبر عمر را طولانی می کند و باعث کاهش وزن می شود و به سیستم گوارشی کمک می کند. التهاب و خطر بروز دیابت و کلسترول مضر را کاهش می دهد.

میزان مصرف سبزی های برگ سبز را افزایش دهید:مصرف سبزی های برگ سبز در هر وعده غذایی باعث جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن می شود. این نوع سبزی ها که سرشار از آنتی اکسیدان است یکی از بهترین مواد غذایی است که با سرطان مقابله می کند.

جانک فود را کنار بگذارید

از غذاهای حاوی قندهای ساده(غذاهای پر از شکر و قند)، چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس و آرد سفید دوری کنید. این غذاها فاقد مواد غذایی ضروری برای بدن بوده و وقتی در خوردن آن‌ها زیاده‌روی کنیم خیلی زود به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره می‌شوند بنابراین سعی کنید زمان خرید مواد غذایی درست تصمیم بگیرید. حتما سبزی‌های برگ‌دار(مثل اسفناج) را در سبد خرید خود قرار دهید چون کبد شما را سم‌زدایی می‌کنند. با این کار شما به بدن خود در فیلتر کردن سمومی که وارد بدن می‌شود یا در بدن تولید می‌شود کمک کرده‌اید. بالطبع هرچه این سبزی‌ها تازه‌تر باشند بهتر است. در کنار این‌ها خوردن هر از چند گاه یک بستنی برای شما مضر نخواهد بود.

مکمل بخورید

مهم‌ترین مکمل غذایی برای یک خانم برخلاف تصور بسیاری ویتامین D است چون درصورت کمبود ویتامین D جذب کلسیم در بدن مختل شده و خطر پوکی استخوان افزایش پیدا می‌کند. برخی از غذاها ویتامین D بالایی دارند مثل ماهی سالمون، جگر، تخم‌مرغ و شیر ولی معمولا در یک رژیم غذایی معمولی مقدار ویتامین D کافی به بدن نمی‌رسد. بسته به سن و سال شما ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین D در روز نیاز دارید. مسئله دیگر مصرف مقدار کافی چربی‌های امگا۳ است. خوردن ۶۰۰ میلی‌گرم مکمل امگا۳ برای بزرگسالان و ۱۰۰ میلی‌گرم برای کودکان ضروری است. امگا۳ به کاهش التهاب کمک کرده و حافظه و تمرکز حواس را تقویت می‌کند. در عین حال امگا۳ در پیشگیری از سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات و حملات قلبی و سکته مغزی نقش موثری دارد. نکته مهم و مثبت در مورد مکمل‌های امگا۳ این است که مزایای خوردن روغن ماهی را دارد اما عوارض جانبی آن نظیر تجمع گاز، ریفلاکس، سوزش معده و دل درد را به همراه ندارد. البته خوردن مکمل باید حتما در کنار خوردن غذاهای حاوی ویتامین D و امگا۳ باشد.

صبح زود ورزش کنید

همیشه برنامه ورزشی داشته باشید اما چه زمانی باید ورزش کرد؟ این یک مشکل عادی برای خانم‌ها است. برای حل این مشکل بهترین راه ورزش صبحگاهی است یعنی قبل از این‌که کسی بخواهد مزاحم‌تان شود. خود من حرکات کششی ذهن و جسم را ترجیح می‌دهم چون همزمان باعث کشش و عضله‌سازی می‌شود.یادتان باشد بهترین راه برای چربی‌سوزی، عضله‌سازی است بنابراین حتما تمرینات قدرتی را در برنامه ورزشی بگنجانید. در ضمن به‌جای این‌که نگران وزن‌تان باشید حواس‌تان به دور کمرتان باشد چون خطر چاقی بیشتر از آن‌که به وزن مربوط باشد به دور کمر ارتباط دارد.  وقتی شکم شما لایه لایه چربی دارد یعنی در اطراف کبد شما هم چربی وجود دارد که می‌تواند عملکرد این ارگان حیاتی را با اشکال روبه‌رو کرده و منجر به بروز مشکلات متعددی شود از جمله دیابت نوع دوم. اگر دور کمر خانمی بیشتر از ۹۴ باشد خطر ابتلا به بیماری قلبی در او افزایش می‌یابد. به همین دلیل انجام ورزش‌های هوازی و چربی‌سوزی اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند. بهترین راه ورزش هوازی هر روزه است حتی اگر فقط ۱۰ دقیقه باشد.

پاسخ بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.