تـحـقـیـق کـن
تحقیق و مقالات دانش آموزی و دانشجویی

چه راه هایی برای پیشگیری بیماری های واگیر است

جایگاه گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر:

بیماری های عفونی واگیردار از قدیمی ترین دشمنان سلامت بشر هستند . همه گیری های ایجاد شده توسط برخی از آنها ( وبا –آنفلوانزا ) در قرن های گذشته خسارات سنگینی بر جامعه بشری وارد کرده است .

علی رغم پیشرفت های شگرف علم پزشکی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری های واگیر ، متاسفانه هنوز هم بیماری های عفونی با قابلیت ایجاد اپیدمی به عنوان یک مشکل بهداشتی در سراسر جهان مطرح هستند .

بروز مقاومت دارویی در عوامل بیماری زا و یا ناقلین آن ها ، بازگشت مجدد برخی بیماری ها به مناطقی که سالها عاری از آن بوده اند  ( بیماری های بازپدید ) و ظهور بیماری های جدید ( بیماری های نو پدید ) ، همه از دلایل لزوم توجه همه بخش های درگیر سلامت به این بیماری ها هستند .

برای مدیریت صحیح کنترل بیماری های واگیر ، اطلاعات جامع و به روز در خصوص آنها مورد نیاز است و ابزار تامین این اطلاعات ، نظام مراقبت بیماریها است .

برای تحقق این هدف واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر در سطح دانشگاهی تحت نظارت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در امر اطلاع رسانی مناسب برای گروه های مختلف رده های بهداشتی درمانی این فرصت را فراهم آورده تا علاوه بر تشخیص و درمان مناسب بیماری ،

با بررسی اطرافیان و به کارگیری اصول پیشگیری و مهم تر از آن گزارش به موقع صحیح بیماری در غالب نظام مراقبت از بیماری ها در کنترل و جلوگیری از اشاعه بیماری ها نقش بسزایی داشته باشد.

راه برتر برای پیشگیری از بیماری و داشتن عمری طولانی

برخی رفتارهای خاص می‌تواند به پیش‌گیری از بیماری‌هایی مثل سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت کمک کند.

از آنجا که بیماری‌های جدی و مزمن این روزها بسیار متداول شده‌اند بسیاری از افراد در ترس ابتلا به آنها زندگی می‌کنند. اما به جای اینکه نگران این باشید که چه اتفاقی ممکن است بیفتد، چرا برای پیشگیری از آنها اقدام نمی‌کنید؟ زندگی هیچ تضمینی ندارد اما رفتارهای هوشمندانه مطمئناً نتیجه بخش خواهد بود. اینجا بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بیماری و شروع راهی تازه برای داشتن یک زندگی سالم و طولانی را برایتان معرفی می‌کنیم. برای گرفتن بهترین نتیجه، هر روز این ۱۰ روش را تمرین کنید.

۱) رژیم غذایی با کالری محدود و سرشار از موادمغذی داشته باشید.

کسانی که کالری‌های مصرفی خود را کنترل می‌کنند و یک رژیم غذایی متعادل را دنبال می‌کنند، دیرتر پیر می‌شوند. اما مصرف موادغذایی درست، مثل میوه‌ها و سبزیجات، بذر کتان و سایر مواد غذایی عالی هم اهمیت زیادی دارد.

۲) روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی داشته باشید.

برای داشتن عمر طولانی توصیه می‌شود که حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش هوازی مثل پیاده روی یا شنا داشته باشید. اما این چطور به طولانی شدن عمرتان کمک می‌کند؟ ورزش هوازی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، قلبتان را قوی نموده و رگ‌ها و شریان‌های شما را صاف می‌کند و همه آنها به پیشگیری از بیماری کمک می‌کند.

۳) یاد بگیرید استرستان را کنترل کنید.

استرس نه تنها می‌تواند موجب حملات قلبی، سرطان و سایر بیماری‌های جدی دیگر شود، بلکه در بیماری‌های روانی مثل افسردگی یا اختلالات اضطراب هم نقش دارد. یاد گرفتن کنترل استرس مثلاً از طریق مدیتیشن و درمان می‌تواند از بروز بیماری‌ها جلوگیری کند.

۴) سیگار نکشید.

سیگار و سایر دخانیات با بروز بسیاری از انواع سرطان‌ها مثل سرطان ریه، مثانه، دهان و لوزالمعده در ارتباط است. علاوه بر این، می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، آمفیزم، آسم و بسیاری بیماری‌های جدی دیگر هم شود. ترک این عادت یا بهتر از آن شروع نکردن آن اقدامی بسیار عالی برای جلوگیری از بیماری‌هاست.

۵) برای حفظ سلامت و آب بدن، آب ساده بنوشید.

آب با دفع سموم از بدن و نقل و انتقال موادمغذی به سلولهای بدن به جلوگیری از بیماری‌ها کمک میکند. اما چه میزان آب باید در روز مصرف کنید؟ قانون عمومی این است که روزی حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

۶) ویتامین مصرف کنید.

تحقیقات و مطالعات بسیاری اهمیت ویتامین D را چه به صورت مکمل غذایی و چه از طریق نور خورشید، در جلوگیری از بیماری‌ها تایید کرده‌اند. اما تغذیه صحیح هنوز هم بهترین راه برای اطمینان یافتن از مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

۷) بخندید.

اینکه خنده بر هر درد بی درمان دواست فقط یک ضرب‌المثل نیست. محققان دریافته‌اند که خندیدن می‌تواند از لخته شدن خون در رگ‌ها و همچنین التهاب جلوگیری کند و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. افراد شاد همیشه عمر طولانی تری دارند.

۸) از نوشیدن الکل خودداری کنید.

از دست دادن حافظه، تغییر شخصیت، اختلال در سیستم عصبی، مشکلات پوسـتـــی، اسهال، سوء تـغـذیـه، مشـکـلات مـالی و خـانـوادگـی، رفتـار خـشونت آمـیــز، اضـطـراب و افسردگی شدید، آسیب به مخاط بینی، آسیب دائمی به کبد و مغز، سرطان سیـنه، حنجره، لب و مری، سقط جنین، ناباروری، بی میلی جنسی، زخم معده، فشـار خــون بالا و سکته قلبی، کم خونی، تورم کبد، اختلال در سیستم ایمنی بدن و خودکشی برخی از اثرات مصرف الکل می‌باشند.

۹) یک سرگرمی برای خود پیدا کنید.

محققان اعلام کرده‌اند که افرادی که در فعالیت‌های مورد علاقه خود شرکت می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مثل زوال عقل قرار می‌گیرند. و عمر طولانی تری دارند. کارهای داوطلبانه، کلاس‌های متفرقه و سرگرمی‌های مختلف همه فعالیت‌های بسیار خوبی برای جلوگیری از بیماری‌ها هستند.

۱۰) دعا کنید.

افرادی که در فعالیت‌های مذهبی شرکت می‌کنند عمری طولانی‌تر و عاری از بیماری دارند. شاید به این دلیل باشد که این افراد به خاطر باورهای مذهبیشان از انجام رفتارهای پرخطری مثل سیگار کشیدن خودداری می‌کنند، کمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند و به این ترتیب از دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌ها دور می‌شوند.
هیچکس دوست ندارد با ترس از ابتلا به بیماری‌های سخت زندگی کند. با تمرین کردن راهکارهایی که در این مقاله معرفی شد، می‌توانید از ابتلا به بیماری‌های جدی پیش گیری کنید و زندگی طولانی‌تر و لذت بخش‌تر را تجربه کنید.

 

پاسخ بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.