تـحـقـیـق کـن
تحقیق و مقالات دانش آموزی و دانشجویی

معرفی رشته دانشگاهی ایمنی و حفاظت مترو

مقدمه

یکی از مسائل مهم صنعت مترو ، ایمن نمودن محیط مترو برای حفظ جان انسانها و حراست از سرمایه گذاریهای انجام یافته است.
لازم است که افرادی با اطلاعات و شناخت لازم عهده دار این مسئولیت شوند.
بدین منظور دوره کاردانی ناپیوسته ایمنی و حفاظت مترو ایجاد گردیده است.
هدف از آموزش این مجموعه تربیت افرادی است که با معلومات علمی لازم و اطلاعات و شناخت مسائل فنی و اجرایی کافی قادر به شناخت مسائل ایمنی باشند.
فراگیری علوم پایه مبنایی برای تصمیم گیریهای دقیق فنی خواهد بود.
انجام کار عملی ، آزمایشگاهی و محاسباتی بین دو سطح کارگر ماهر و کارشناس جهت ارتباط و پرنمودن خلا این دو گروه ، کمک در انجام کارهای تحقیقاتی و محاسباتی به کارشناسان و ارائه پیشنهاد از سطوح پایین به بالا.
افزایش کارایی فرد و سیستم درجهت بهره برداری و حفاظت بهینه از سرمایه گذاریها در صنعت مترو.

دانش آموختگان این رشته توانایی های زیر را دارند :

وقوف کامل به مقررات ایمنی عمومی و پیش بینیهای لازم برای انجام عملیات مختلف از نظر ایمنی و رعایت مربوط به قانون کار
اشنایی با کار و واحدهای مختلف عملیاتی و تعمیراتی و تشخیص موارد خطر آفرین و دستورالعملهای مناسب ایمنی.
اگاهی از خطرات ناشی از برق در محیط مترو
اشنایی با عوامل فیزیکی و شیمیایی زیان آور محیط مترو
اگاهی از خطرات ناشی از کار با ماشین آلات صنعتی
بررسی و اندازه گیری روشنایی و تجربه و تحلیل آن در محیط مترو
اشنایی با حریق و روشهای مبارزه با آن.

باتوجه به سرمایه گذاریهای عظیم د رمترو ، تربیت تکنسین (کاردانی فنی ) جهت نظارت بر امور بهره برداری و حفاظت مناسب دارای اهمیت ویژه ای بوده و اجرای این دوره می تواند مشکلات ناشی از عدم وجود کاردان فنی در این زمینه را مرتفع سازد.
ورودی این دوره از دوره های سه ساله فنی و حرفه ای ، دیپلمهای کار و دانش (رشته های مرتبط ) با اولویت و دیپلمه های ریاضی و فیزیک تامین می گردد.
طول دوره ۲ تا ۳ سال است. نظام آموزشی دوره مطابق آئین نامه مصوب آموزشهای کاردانی علمی -کاربردی است .
طول هر نیم سال ۱۷ هفته و زمان تدریس هر واحد نظری ۱۷ ساعت ، ازمایشگاهی ۳۴ ساعت و کارگاهی ۵۱ ساعت است.

صنعت و بازار کار

فارغ التحصیلان این دوره قابلیت ها و توانایی های زیر را خواهند داشت:
۱- کار در راه آهن های کوچک و بزرگ شهری و بین شهری- معادن و کارخانجات جهت ارائه به بازار مصرف و رفع نیاز به بیگانگان
۲- طراحی خطوط و ایستگاه ها، راه آهن های کوچک و بزرگ شهری و بین شهری- معادن و کارخانجات
۳- دادن پوششی آموزشی به مراکز آموزشی فنی و حرفه ای و علمی در امور بهره برداری از راه آهن
۴- رفع نیازمندیهای فنی و مدیریتی راه آهن ها چون راه آهن جمهوری اسلامی ایران، راه آهن های شهری(مترو)، راه آهن های خصوصی همانند (راه آهن شرقی و بنیاد و …) و سیستمهای راه آهن در کارخانجات (همانند کارخانجات ذوب آهن- فولاد و … معادن)

علاوه بر آن آموزش یافتگان در این مجموعه می توانند در بخش های مهندسی بهره برداری راه آهن، برنامه ریزی، کنترل حمل و نقل ریلی و نیز در طرح و توسعه راه آهن های موجود و طراحی راه آهن های جدید گامهای موثری را بردارند.

منبع : سایت تحقیق کن

پاسخ بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.