معرفی رشته کودکان استثنایی
در حدود ۳ درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد ،شناسایی این قبیل کودکان و آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز کمال اهمیت میباشد. در دین مبین اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداری از موهبتالهی و حقوق اجتماعی را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورشو تربیت است بنابر این باید در حکومت جمهوری اسلامی امکانات بهره وری از مواهب الهیرا برای همه افراد در سایه تعلیم و تربیت صحیح فراهم نمود.
مسئله دیگری که در رابطهبا تعلیم و تربیت این گروه مطرح است این است که عدم توجه به تعلیم و تربیت آنانموجب زیانهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه و در واقع هدر رفتن تعداد زیادی ازافراد خواهد شد .مضافا باینکه با عنایت به شرایط جسمی و روانی این گروه اگر عدمتوجه به آنان باعث انحرافات و اشکالات اجتماعی شود اثر مستقیم آن بر جامعه مترتبخواهد شد که در نزد خداوند مسئول خواهیم بود
تعریف و هدف
کودکان و دانشآموزان استثنایی در پنج گروه مختلف تقسیم می شوند و در هر گروه تحت شرایطی خاص تحتتعلیم قرار می گیرند این پنج گروه عبارتند از :
۱- عقب مانده ذهنی و معلولجسمی
۲- ناشنوا و نیمه شنوا
۳- نابینا و نیمهبینا
۴- ناسازگار
۵- تیزهوش
هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزاناستثنایی فراهم آوردن فرصتهای مناسب و امکانات آموزشی و یژه بمنظور استفاده ازحداکثر توانائیهای ذهنی و جسمی کودکان با توجه به ویژگی های عقلانی و جسمانی آنانمی باشد
ضرورت و اهمّیت
با توجه به اینکه بطور متوسط ۳ درصد افراد هر جامعهمبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد شناسایی این قبیل کودکان از اهمیت ویژه ایبرخوردار است . لذا هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکاناستثنایی را عهده دار گردند
طول دوره و شکل نظام
متوسط طول دوره کارشناسیآموزش و پرورش کودکان استثنایی ۵ سال می باشد (حداقل ۴و حداکثر ۶ سال )و نظامآموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگی است .
کلیه دروس در هشت ترمبرنامه ریزی شده و طول هر ترم ۱۸ هفته در هر نیمسال تحصیلی است . زمان تدریس هرواحد از نوع نظری ۱۸ ساعت ، از نوع عملی ۳۶ ساعت و کارورزی ۷۲ ساعت است
درس های رشته :
ردیف
|
نام درس
|
۱
|
آزمون های تشخیص عقب مانده ذهنی
|
۲
|
آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری
|
۳
|
آموزش بزرگسالان
|
۴
|
آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه
|
۵
|
آموزش و پرورش تطبیقی
|
۶
|
آموزش و پرورش کودکان استثنائی
|
۷
|
آموزش و پرورش کودکان استثنایی ۱
|
۸
|
آموزش و پرورش کودکان استثنایی ۲
|
۹
|
اختلالهای رفتاری- عاطفی
|
۱۰
|
اختلالهای روانی- حرکتی
|
۱۱
|
اختلالهای گویایی
|
۱۲
|
اختلالهای یادگیری ویژه
|
۱۳
|
اصول مددکاری اجتماعی
|
۱۴
|
اصول و مبانی آموزش و پرورش
|
۱۵
|
اقتصاد آموزش و پرورش
|
۱۶
|
انسان شناسی در اسلام
|
۱۷
|
بازی و حرکت درمانی
|
۱۸
|
بهداشت و کمکهای اولیه
|
۱۹
|
تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران
|
۲۰
|
تهیه مواد و وسائل آموزشی وکمک آموزشی
|
۲۱
|
جامعه شناسی آموزش و پرورش
|
۲۲
|
جامعه شناسی عمومی
|
۲۳
|
روان شناسی اجتماعی
|
۲۴
|
روانشناسی شخصیت
|
۲۵
|
روانشناسی تربیتی
|
۲۶
|
روانشناسی تفاوتهای فردی
|
۲۷
|
روانشناسی رشد نوجوانی ۲
|
۲۸
|
روانشناسی رشد کودکی ۱
|
۲۹
|
روانشناسی عمومی
|
۳۰
|
روانشناسی عقب ماندگی ذهنی
|
۳۱
|
روانشناسی و آموزش کودکان تیزهوش
|
۳۲
|
روانشناسی و آموزش کودکان نابینا
|
۳۳
|
روانشناسی و آموزش کودکان ناشنوا
|
۳۴
|
روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی
|
۳۵
|
روش تدریس ریاضی
|
۳۶
|
روش تدریس زبان فارسی
|
۳۷
|
روش های آماری در علوم تربیتی
|
۳۸
|
روشها و فنون تدریس
|
۳۹
|
روشهای بازپروری حرفه ای
|
۴۰
|
روشهای تغییر رفتار
|
۴۱
|
روشهای مشاوره و مصاحبه
|
۴۲
|
سنجش اندازه گیری در علوم تربیتی
|
۴۳
|
فلسفه آموزش و پرورش
|
۴۴
|
فیزیولوژی اعصاب
|
۴۵
|
گفتار درمانی
|
۴۶
|
متون تخصصی به زبانهای خارجی
|
۴۷
|
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی
|
۴۸
|
مقدمات تکنولوژی آموزشی
|
۴۹
|
مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی
|
۵۰
|
مقدمات مدیریت آموزشی
|
۵۱
|
مقدمات مشاوره و راهنمایی
|
۵۲
|
کارورزی در روشهای تدریس
|
۵۳
|
کلیات اقتصاد
|
۵۴
|
کلیات فلسفه
|
بازار کار:
۲٫ مربی مراکز نگهداریکودکان عقب مانده ذهنی
۳٫ مدیر مراکز کودکان و دانش آموزان عقب ماندهذهنی
۴٫ کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی
۵٫ کارشناس آموزش و پرورشکودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در موسسات گوناگون از قبیل : وزارت آموزش وپرورش و سازمان بهزیستی کشور
منبع : سایت تحقیق کن