کارآموزی دفتر پیشخوان دولت و خدمات دولت الکترونیک

مقدمه

دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی و غیر دولتی یا دفتر پیش‌خوان، به دفاتری گفته می‌شود که دولت ایران برای ارائه خدمات الکترونیک به مردم در سطح کشور احداث کرده‌است. کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی ایران موظفند خدمات الکترونیکی خود را از راه این دفاتر ارائه دهند. این دفاتر به دست بخش خصوصی اداره می‌شوند.

یکی از دلایل تشکیل این دفاتر جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌های دولتی و حرکت به سوی دولت الکترونیک بیان شده‌است. با این وجود مشکلات و انتقاداتی بر نحوه عملکرد این دفاتر مطرح است.

آمار دقیقی از تعداد این دفاتر و تعداد خدماتی که ارائه می‌دهند وجود ندارد اما حدود ۱۶ هزار دفتر پیشخوان خدمات با عناوین مختلف، در ایران مشغول به فعالیت هستند که نزدیک به ۱۰ هزار واحد آن در روستاها و حدود ۶ هزار واحد دیگر در شهرها قرار دارند. امور بیمه‌ای، امور سجلی و ثبت احوال و گواهینامه و تخلفات رانندگی و گذرنامه، شارژ کارت‌های مختلف اعتباری و کارت‌های دانشجویی، فروش بلیت اتوبوس‌های بین شهری، پرداخت الکترونیکی قبوض، امور مربوط به اسقاط خودرو، خدمات گمرکی، پست‌بانک، خدمات مخابراتی و… از جمله خدمات قابل عرضه در دفاتر پیشخوان خدمات دولت است.  بر طبق برنامه‌ریزی‌ها باید تقریباً به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک دفتر پیشخوان با توزیع مناسب در سطح کشور ایجاد شود.

 

بطور کلی این دفاتر جهت تسریع در امور اداری و حذف کاغذبازی های اضافه در دستگاههای دولتی و همچنین واگذاری بخشی از خدمات دولت به بخش خصوصی می باشد.

از این طریق هم کارافرینی انجام میگیرد و همچنین مردم کشور ما گامی در جهت الکترونیکی شدن بر خواهند داشت.

دانلود کامل کارآموزی دفتر پیشخوان دولت و خدمات دولت الکترونیک

پاسخ بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.